Odchudzanie

Odchudzanie

Żyć czy Trwać

Nadwaga i otyłość to obecnie choroba cywilizacyjna. Nie będę powtarzał, że często jest przyczyną cukrzycy typu II, nadciśnienia, chorób serca, chorób stawów i kości, chorób metabolicznych, żylaków itp... Akcent chcę położyć jedynie na to, że nadmierna masa ciała jest pierwotna w stosunku do tych chorób.

Możesz jeść do woli, a mimo to pozbyć się niechcianych kilogramów i co najważniejsze, utrzymać pożądaną wagę ciała. Przyczyną nadwagi nie jest nadmierna kaloryczność spożywanych pokarmów, ale przede wszystkim złe nawyki żywieniowe - twierdzi wielu naukowców, także najbardziej znany, Michel Montignac.

Nadwaga, otyłość są między innymi skutkiem spożywania tzw. „złych węglowodanów”, znacznie podnoszących poziom cukru we krwi i długotrwale ten poziom utrzymujących. Należą tutaj np. wszystkie wypieki z białej pszennej mąki. Takich skutków nie powodują „dobre” węglowodany (np. chleb żytni pełnoziarnisty), których nie należy eliminować z diety.

Podobnie rzecz ma się z tłuszczami: oliwa z oliwek do woli - smalec „do kosza”. 

Organizmowi należy dostarczać również wystarczające ilości białka. Ważne jest też odpowiednie łączenie składników pokarmowych i czas ich przyjmowania.

Dozwolone są dwa rodzaje posiłków: 

- Węglowodanowo-białkowe:

 zawierają przede wszystkim węglowodany „dobre” o niskim indeksie glikemicznym, półtłuste i chude mleko, jogurt, niewielkie ilości masła i oliwy. 

- Białkowo- tłuszczowe:

 mięso, ryby, jaja, mleko chude i półtłuste, „dobre” węglowodany.

Obiady muszą zawsze być białkowo-tłuszczowe, natomiast śniadania i kolacje dwojakiego rodzaju. 

Jestem lekarzem, więc nie będę reklamował diet w stylu „10 KG W 14 DNI”, ale zmiana stylu jedzenia i odrobina aktywności fizycznej dają znakomite efekty na całe życie, zapobiegając jednocześnie większości chorób cywilizacyjnych, dając zadowolenie z samego siebie i odczuwania w pełni przyjemności codziennego życia.